Krijg tot 70% KORTING op merkkleding Heren broekenDames broeken * Profiteer nu!

Jeuk! We ergeren ons suf aan collega’s op sociale media

sociale media werk collega

Bijna vier op de tien werkende Nederlanders (36 procent om precies te zijn) stoort zich weleens aan collega’s op sociale media. Wat er daarom gebeurt? Veel vriendschapsverzoeken van personen die je dagelijks op de werkvloer tegenkomt – als je niet meer thuiswerkt – worden genegeerd. Vooral door vrouwen.

VPNdiensten.nl heeft daar onderzoek naar gedaan en ondervroeg bijna twaalfhonderd Nederlanders in loondienst. Wat blijkt: de ergernissen over collega’s op sociale media leiden er toe dat drie op de tien respondenten liever geen collega toevoegen tot hun online kringen.

Vooral ‘jeuk’ bij ‘Noord-Nederlanders’

Met 44 procent storen vooral Noord-Nederlanders zich aan het gedrag van hun collega’s op sociale platformen als Facebook, Instagram en LinkedIn. In de randstedelijke provincies geldt dit voor 34 procent van de respondenten. „Over het algemeen houden Nederlanders werk en privé graag gescheiden”, zegt Anna Braun van VPNdiensten. „Zeker wanneer die twee leefwerelden geen goede match zijn, kan ik me voorstellen dat mensen liever geen online connectie maken met collega’s. Als je toch geconnect bent en de irritaties over het online gedrag van een collega écht hoog oploopt of als dit in jouw ogen schadelijk kan zijn voor het bedrijf, kun je dit het best aankaarten bij diegene.”

sociale media collega's

Invloed op eigen gedrag sociale media

‘Het werk’ dat meekijkt op sociale media heeft ook invloed op het eigen online gedrag. Zo blijkt uit het onderzoek dat 30 procent van de respondenten weleens afziet van een post op hun eigen profiel omdat collega’s hem of haar volgen. Onder vrouwen bedraagt dit percentage 36 procent, tegenover 27 procent onder de mannelijke ondervraagden. Mogelijk is dit de reden waarom 39 procent van alle Nederlanders online vriendschapsverzoeken van collega’s negeert. Braun licht toe: „We zijn nog steeds met z’n allen op zoek naar nieuwe ‘digitale’ normen en waarden, zowel in privé- als werksferen. Als werkgever kun je eventueel richtlijnen opstellen voor het online gedrag van medewerkers, zodat je hen erop aan kunt spreken als zij die overtreden.”

sociale media jongeren

Aanspreken op gedrag op sociale media

Voor één op de tien respondenten zijn de ergernissen aan het gedrag van collega’s op sociale media reden genoeg om hen hierop aan te spreken. Het is nog maar de vraag of die feedback het gewenste gevolg oplevert: 8 procent van de respondenten heeft weleens een bericht naar aanleiding van commentaar van collega’s verwijderd. Braun: „Ook wat online gedrag betreft is feedback geven heel belangrijk. Als een collega niet weet dat jij je stoort aan zijn of haar uitingen op sociale media, is diegene zich vaak van geen kwaad bewust. Wanneer je op een nette manier jouw zorgen uit, dan kan dit zomaar resulteren in een gedragsaanpassing. En zo niet, dan ben jij je frustraties in ieder geval kwijt.”

De Spaarrekening van Anouk (19): ‘Ik heb meer dan 20.000 euro aan spaargeld’

Share this post